Invalid Date
Wszystkie firmy pragną mieć skuteczne programy szkoleń sprzedażowych. Jak można się spodziewać, organizacje z lepszą metodologią sprzedaży i szkoleń osiągają lepsze wyniki pod względem realizacji celów sprzedażowych niż te, które tego nie robią.
Jednakże, w 2018 roku, CSO odkryło, że zdumiewające 43,6% organizacji wciąż nie ma formalnej metodologii sprzedaży, a tylko 18,7% uznaje się za firmy na poziomie „najlepszych praktyk” w zakresie dojrzałości metodologii sprzedaży. Nadszedł czas, aby firmy wdrożyły programy szkoleń sprzedażowych, które zwiększą przychody w zaledwie kilka krótkich miesięcy.
Zdecydowanie zalecamy rozpoczęcie tego tematu od naszych pierwszych dwóch artykułów, które podsumowują, jakie tematy powinny obejmować Twoje szkolenia sprzedażowe oraz w jakiej formie można je przeprowadzać. Ten artykuł koncentruje się na stworzeniu systemu całego procesu, zaczynając od właściwego onboardingu trwającego kilka miesięcy, a kończąc na regularnych cyklach szkoleń sprzedażowych i innych.
Proces preboardingu zaczyna się po podpisaniu umowy lub uścisku dłoni z nowym pracownikiem sprzedaży. Ten okres przed rozpoczęciem pracy może trwać nawet kilka miesięcy. Możesz pozwolić przyszłym kolegom zrobić trochę pracy wstępnej i samodzielnie się uczyć, aby przygotować ich na pierwsze dni. Wtedy rozpoczyna się ich szkolenie.
Onboarding, który jest zazwyczaj lepiej zorganizowany niż preboarding, to proces integracji nowego pracownika z zespołem sprzedażowym i firmą.
Preboarding i onboarding sprzedaży wymagają dużego planowania, szczególnie jeśli planujesz zaangażować zespół sprzedażowy, który ma napięte harmonogramy. Tak, nie musisz samodzielnie przeprowadzać całego szkolenia onboardingu. Pozwól całemu zespołowi dostarczyć indywidualne szkolenie sprzedażowe.
Daj nowemu pracownikowi dostęp do wszystkich materiałów, aby zawsze mógł do nich wrócić. Dla wszystkich działań ustal jasne oczekiwania, które później będą mogły zostać zmierzone i ocenione.
🛒 RYNEK
Kto od Ciebie kupuje i dlaczego
Wielkość Twojego rynku, gdzie znajdują się Twoje możliwości i kim są Twoi klienci. Każdy przedstawiciel handlowy musi zrozumieć świat klientów, aby móc dopasować odpowiednie rozwiązanie.
👍 ROZWIĄZANIE
Jakie problemy rozwiązuje Twoje rozwiązanie i w jaki sposób
Będą ogromnie korzystać z odpowiedzi na pytania techniczne i umiejętności wyróżnienia się na tle konkurencji.
Brak znajomości tych dwóch kwestii sprawi, że w oczach potencjalnego klienta przedstawiciele handlowi będą wyglądać na bardzo nieprofesjonalnych i stracą na znaczeniu.
💼 SPRZEDAŻ
Daj im narzędzia do osiągnięcia celu
Większość sprzedawców samodzielnie się wykształciła, co oznacza, że nie otrzymali formalnego wykształcenia. Nie stosują żadnej metodologii sprzedaży w procesie kwalifikacji.
Należy przekazać im swoje know-how, podejście do rynku oraz terminologię.
🖥️ TECHNOLOGIE I SYSTEMY
Aby być skutecznym w pracy
Często zestaw technologii oznacza tylko posiadanie CRM w firmie. Jednak istnieje wiele innych narzędzi, które mogą pomóc przedstawicielom handlowym monitorować klientów i konkurencję, automatyzować LinkedIn itp.
Skuteczność w korzystaniu z narzędzi oznacza więcej czasu dla klientów.
A tak przy okazji, skuteczność w CRM to również duży temat.
Powinieneś poruszyć wszystkie te kluczowe kompetencje sprzedażowe w ciągu pierwszych 3 miesięcy (lub, powiedzmy, w trakcie onboardingu, jeśli będzie on krótszy lub dłuższy).
Podziel proces onboardingu na etapy: 1. dzień, 1. miesiąc, 2. miesiąc i 3. miesiąc pod względem tego, co powinno zostać osiągnięte.
Chociaż bardziej doświadczeni Account Executives prawdopodobnie mają pewną podstawową wiedzę o sprzedaży, młodsze osoby mogą potrzebować więcej szkoleń.
Tak czy inaczej, nie ufaj słowom przedstawiciela na temat jego wiedzy i każ mu przejść przez każde szkolenie, aby sprawdzić, na jakim poziomie zaawansowania w sprzedaży naprawdę się znajduje.
Przedstawiamy nowego przedstawiciela handlowego jego mentowi, liderowi oraz innym członkom zespołu, których będzie musiał poznać, ponieważ to oni będą go później szkolić. Następnie przechodzimy od razu do planu onboardingu/szkolenia sprzedażowego – zapoznanie się z firmą, jej wizją, samodzielna nauka i przygotowanie prezentacji, wprowadzenie do narzędzi itd.:
☀️ Rano
9:00 - 9:45
Spotkanie zespołu, orientacja, kawa/herbata & lekkie śniadanie
9:45 - 10:30 Prowadzone przez Jakuba i Michała
SALESDOCk @ Banana.bi - Historia & Wizja & Zespół
10:45 - 11:45 Prowadzone przez Mentora Martina
Spotkanie zespołu, orientacja, kawa/herbata & lekkie śniadanie
11:45 - 12:30 Zespół
Obiad zespołu & Stół do piłkarzyków/chill
⛅️ Popołudnie
12:30 - 13:00 Zespół
Podsumowanie naszej branży - prezentacja
13:00 - 14:00 Prowadzone przez Janę
Narzędzia: Wprowadzenie, Logowanie & Ustawienia
Biuro & Sprzęt; E-mail; Google Drive; Dokumenty; Asana; Slack; Chrome; LinkedIn
14:00 - 14:30 Prowadzone przez Mentora Martina
Nasza organizacja
Tydzień po tygodniu; Role; Metryki; Plan kariery
14:30 - 16:00 Prowadzone przez Antonína
Wprowadzenie do naszego magicznego CRM
16:00 Zespół
Team Happy Hour
Do końca dnia przedstawiciel handlowy powinien wiedzieć, co robimy, dlaczego to robimy i dla kogo, oraz mieć ogólne pojęcie o narzędziach, których używamy.
W pierwszym miesiącu nowi pracownicy uczą się podstawowych informacji o firmie, produkcie i usługach. Powinni już posiadać podstawową wiedzę w 4 kluczowych obszarach.
Nie ograniczaj pierwszego miesiąca tylko do teorii; pozwól im jak najszybciej zastosować wszystko, czego się nauczyli, wykonując prawdziwą pracę.
Są to podstawy każdego specjalisty ds. rozwoju biznesu. Następnie przechodzimy do ćwiczeń praktycznych: tworzenia szablonów i wysyłania e-maili do klientów, tworzenia skryptów rozmów i wykonywania połączeń, budowania sieci kontaktów oraz publikowania pierwszego postu na LinkedIn.
CZWARTEK
Twój pierwszy dzień!
PIĄTEK
8:00 – 8:30
Zespół
Poranna odprawa
8:30 – 11:30
Jakub
Szkolenie branżowe & Wywiad z klientem
11:30 – 12:00
Zespół
Obiad & relaks
12:30 – 15:30
Jakub
Szkolenie branżowe & Wywiad z klientem, Analiza konkurencji
15:30 – 16:30
Jana
Podsumowanie, Narzędzia & Administracja
16:30 – 17:00
Buddy Martin
Poranna odprawa zespołu sprzedażowego
PONIEDZIAŁEK
8:00 – 8:30
Zespół
Poranna odprawa
8:30 – 12:00
Martin B.
Szkolenie z zimnych połączeń & Skrypty rozmów
12:00 – 13:00
Zespół
Obiad & relaks
13:00 – 15:00
Martin M.
Makiety i Obiekcje
15:00 – 16:30
Martin M.
20 połączeń z klientami
16:30 – 17:00
Jakub
Poranna odprawa zespołu sprzedażowego
WTOREK
8:00 – 8:30
Zespół
Poranna odprawa
8:30 – 12:00
Martin M.
Makiety i Obiekcje, 20 połączeń z klientami
12:00 – 13:00
Zespół
Obiad & relaks
13:00 – 16:30
Matúš
Szkolenie z zimnych e-maili
16:30 – 17:00
Jakub
Poranna odprawa zespołu sprzedażowego
ŚRODA
8:00 – 8:30
Zespół
Poranna odprawa
8:30 – 12:00
Martin B.
Ustawienie LinkedIn & szkolenie
12:00 – 13:00
Zespół
Obiad & relaks
13:00 – 14:30
Martin M.
Makiety i Obiekcje
15:00 – 16:30
Martin M.
20 połączeń z klientami
16:00 – 16:30
Jakub
Skrzynka odbiorcza & Asana Zero & Poranna odprawa zespołu
W kolejnych tygodniach musimy pozostać elastyczni – jeśli zauważymy, że osoba ma trudności w określonym obszarze, dodajemy dodatkowe sesje szkoleniowe lub odgrywanie ról.
Proces onboardingu nie zajmuje już tyle czasu co w pierwszym miesiącu. W miarę jak postępują transakcje sprzedażowe dewelopera, tak samo postępuje szkolenie.
W drugim miesiącu prawdopodobnie będą rozmawiać z wieloma osobami na temat rozwiązania, dlatego musimy ich przeszkolić w następujących obszarach:
Do końca 3. miesiąca przedstawiciele handlowi powinni być w stanie wykonywać swoją pracę w pełnym zakresie.
Ostatni miesiąc onboardingu to doskonała okazja, aby zastanowić się, co poszło dobrze, a co nie, oraz dodać wszelkie szkolenia, które powinny zostać powtórzone.
To również czas, aby zdecydować, czy zatrzymać tę osobę na pokładzie – czy są na dobrej drodze, by realizować Twoje i ich cele? Czy są otwarci na coaching?
Jeśli bezcelowo zastanawiasz się, czy ta osoba pasuje do Twojego zespołu sprzedażowego, odpowiedź najprawdopodobniej brzmi "nie". Jeśli nie potrafią przyswoić kluczowych informacji, lepiej ich zwolnić.
Aby uprościć sprawy, dodajemy tylko dwa złożone szkolenia do procesu onboardingu:
💡 Wskazówka
Ustaw regularne spotkania 1:1 z każdym przedstawicielem handlowym (i sobą jako liderem). To nie tylko kwestia onboardingu, która daje Ci przestrzeń do sprawdzania postępów nowicjuszy i coachingowania ich, ale powinny być one na stałe w Twoim kalendarzu; nawet doświadczeni sprzedawcy potrzebują korzystać z Twojej wiedzy.
Upewnij się, że masz ciągły system szkoleń, aby zapewnić postęp swoich przedstawicieli handlowych. Wewnętrzny rozwój kariery jest świetnym motywatorem, jeśli chodzi o szkolenie.
Załóżmy, że aby przejść z roli business developera do account executive, należy osiągnąć konkretne kamienie milowe (takie jak doskonała sprzedaż lub realizacja szkoleń, osiągnięcie kwoty przez kilka kwartałów z rzędu itd.). To przygotuje ich na kolejny krok.
Powinieneś dać swojemu zespołowi sprzedaży wszystkie możliwe środki, które pomogą im w rozwoju – budżety edukacyjne, dodatkowe szkolenia, możliwości praktyki, narzędzia itd.
🎓 Oprócz indywidualnego podejścia, stwórz cykle szkoleń dla wszystkich w firmie. Mogą dotyczyć dowolnych tematów przydatnych dla każdego, takich jak szkolenie z:
Zaplanuj jeden temat co 3 do 6 miesięcy i pozwól trenerowi dostarczać go w częściach, tak aby każde z tych ram czasowych odbywało się w duchu konkretnego tematu. Niektóre tematy mogą być zbyt nowe lub zbyt skomplikowane do wprowadzenia w Twojej organizacji, więc zaproś zewnętrznych trenerów.
W naszym przypadku zespół sprzedaży może przeprowadzić wszystkie szkolenia podczas onboardingu oraz większość cykli szkoleniowych. Jednak zewnętrzni trenerzy wnoszą świeżą energię, doświadczenie, perspektywę i uwalniają Cię od przygotowań i realizacji szkoleń. Choć zaproszenie zewnętrznych trenerów do firmy może wiązać się z kosztami, policz, czy Ty (lub ktoś inny, kto mógłby prowadzić szkolenia) nie mógłbyś zainwestować swojej energii w sposób bardziej efektywny.
Jeśli członkowie Twojego zespołu sprzedaży wyróżniają się w konkretnych tematach, uczynij ich ambasadorami tych tematów. Z biegiem czasu stają się specjalistami w danej dziedzinie i śledzą najnowsze trendy. Upewnij się, że to oni będą przekazywać tę wiedzę nowicjuszom, a także całemu zespołowi. Coaching sprzedaży peer-to-peer jest bardzo skuteczny, ponieważ uczestnicy szkoleń czerpią korzyści z oglądania, jak bardziej doświadczeni członkowie zespołu sprzedaży autentycznie wykonują swoje zadania.
Podsumowanie
Szkolenie sprzedażowe to oczywiście dużo pracy, zwłaszcza jeśli projektujesz je pod kątem indywidualnych potrzeb. Pamiętaj jednak, aby poprosić o pomoc swoich najlepszych pracowników, aby ciężar nie spadł całkowicie na Twoje ramiona.
Nadal upewnij się, że Ty (lub wyznaczony mentor sprzedaży) coachujesz nowicjuszy, aby przyspieszyć ich krzywą uczenia się. Dzięki temu, że zespół przeprowadza różne rodzaje szkoleń, wspierasz kulturę coachingu w firmie.
Jeśli poważnie podchodzisz do tworzenia systemu szkoleń w swojej firmie w celu poprawy sprzedaży, nie pozwól, by złożoność Cię zniechęciła. Gdy system zostanie ustalony, szkolenie będzie powtarzane, a tym samym stanie się łatwiejsze do przeprowadzenia.