Invalid Date
Wierz lub nie – dobre relacje z konkurencją mogą sprawić, że Twój biznes zacznie się rozwijać. Dla niektórych to trudne do wyobrażenia – wiele osób obawia się utrzymywania pozytywnych relacji z firmami działającymi na tym samym rynku. Prawda jest jednak taka, że rynek jest wystarczająco duży, by każdy mógł prowadzić swój biznes. Zdrowa konkurencja to coś dobrego! To ona napędza rozwój. Traktuj więc konkurencję jak partnerów i szanuj ich jako profesjonalistów. Oni odwzajemnią takie podejście.
Konkurencja może być bezpośrednia lub pośrednia. Konkurencja bezpośrednia to firma sprzedająca ten sam produkt do tej samej grupy odbiorców – np. Pipedrive i Salesforce. Konkurencja pośrednia to produkty, które nie są identycznym rozwiązaniem jak Twoje, ale zaspokajają tę samą potrzebę – np. każdy system CRM vs MS Excel, który nadal jest bardzo popularny, zwłaszcza w mniejszych lub młodszych firmach.
Warto zidentyfikować oba rodzaje konkurencji. Znajomość konkurentów – i to nie tylko kilku z nich – pozwala Ci się od nich odróżnić. Znajdź swoją unikalną propozycję wartości (USP) i zainwestuj w nią czas i energię, zamiast myśleć, jak zaszkodzić konkurencji.
Nie pozwól, by konkurencja Cię nie lubiła tylko dlatego, że Cię nie zna – i odwrotnie. Każdy ma swoje terytorium.
💪 To motywuje Cię do ciężkiej pracy
Chcesz być na szczycie wśród konkurencji, więc masz motywację do inwestowania i innowacji. Konkurenci mogą Cię inspirować, a Ty możesz się od nich wiele nauczyć.
📈 Zwiększa popyt na produkt
Im więcej firm oferuje podobne rozwiązanie, tym większa jest świadomość rynku. Ludzie zaczną interesować się tymi rozwiązaniami i powodami, dla których inne firmy z nich korzystają.
🧭 Pomaga Ci się wyróżnić
Obserwuj, co robi Twoja konkurencja – w czym odnosi sukcesy, a gdzie popełnia błędy. Dzięki temu zobaczysz, gdzie sam masz braki, a gdzie przewagę. Znajomość konkurencji pomoże Ci określić swoją unikalną propozycję wartości.
🥊 Zapewnia konkurencyjną atmosferę w firmie
Dział sprzedaży będzie pracował intensywnie, by pokonać konkurencję (oczywiście w elegancki i legalny sposób). Przedstawiciele handlowi pozostaną zmotywowani i zaangażowani.
📞 Motywuje do utrzymywania wysokiego poziomu obsługi klienta
Sprzedaż to nie tylko produkt. Firmy chcą współpracować z ludźmi o pozytywnym nastawieniu i podejściu „damy radę”. Oczekują uwagi, terminowości i szacunku – i właśnie to powinni otrzymywać od Twojego zespołu sprzedaży.
🧩 Oni mogą zatrudnić Ciebie, Ty możesz zatrudnić ich
To naturalna zmiana – przejście do firmy, która oferuje podobne rozwiązania, działa na tym samym rynku i obsługuje podobnych klientów. Skup się na ludziach – nigdy nie wiadomo, kiedy będziecie sobie nawzajem potrzebni.
🤝 Możecie zostać partnerami / Możesz ich przejąć
Tu znów chodzi o ludzi w firmach. Zanim wspólnie urośniecie, dobrze się już znacie – dzięki temu współpraca będzie bardziej naturalna.
Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania wobec konkurencji, najważniejsze jest jedno – zacznij postrzegać ją jak prawdziwych przyjaciół.
Tak jak z każdym przyjacielem – dbaj o relację. Gratuluj konkurentom sukcesów. Od czasu do czasu zaproś ich na drinka lub kolację. Może z tego wyniknąć współpraca albo wymiana inspirujących pomysłów.
Bądź uprzejmy, nie poluj na potknięcia konkurencji i nigdy ich nie oczerniaj – zachowaj swoją klasę! Gdy musisz się wyróżnić, da się to zrobić w sposób kulturalny. Nie ma nic gorszego niż mówienie źle o innych w obecności potencjalnych klientów. Jak więc zostać „tym jedynym”, nie tracąc sympatii? Sprawdź to:
🧡
„Nasza funkcja preboardingu zapewnia płynną komunikację z pracownikami jeszcze zanim rozpoczną u Ciebie pracę – i to właśnie nas wyróżnia. Ta unikalna funkcja buduje emocjonalną więź między firmą a nowym pracownikiem już na wczesnym etapie. Funkcja ta jest dostępna w cenie zgodnej ze standardem rynkowym.”
📊
„Mamy funkcję preboardingu, co czyni nas lepszymi od firmy ABC. Oni nie mają nic podobnego. Co więcej, ich cennik jest podobny, więc za tę samą cenę dostajesz mniej funkcji.”
Chociaż oba stwierdzenia mogą być zgodne z prawdą, dobrze wiesz, które z nich odzwierciedla zasadę „nigdy nie oczerniaj konkurencji” – i to właśnie jego powinieneś używać. Istnieje lepszy sposób, aby się wyróżnić – podkreślając swoje unikalne przewagi konkurencyjne, zamiast skupiać się na słabościach innych.
Podsumowanie
Przede wszystkim musisz zaakceptować i zrozumieć swoją konkurencję. Nie musisz tego kochać, ale jeśli chcesz czerpać z tego korzyści, musisz to przynajmniej uznać za fakt.
Znajomość konkurentów i budowanie z nimi relacji sprawi, że Ty i Twój zespół będziecie działać szybciej i skuteczniej. A nawet jeśli nie zdecydujesz się na przyjaźń – obserwuj ich. Mogą być źródłem inspiracji, a z ich błędów można się wiele nauczyć (ale nigdy nie należy ich wykorzystywać przeciwko nim).
Wyślij wiadomość z zaproszeniem do kontaktu na LinkedIn do swojego konkurenta. Nic złego się nie stanie.