Invalid Date
Dla wielu liderów sprzedaży nagradzanie zespołu oznacza docenienie za osiągnięcie celu sprzedażowego – miesięcznego, kwartalnego lub rocznego. Z naszego doświadczenia wynika, że firmy zwykle świętują tylko duże sukcesy.
Jeśli jednak liderzy chcą, by ich zespół był szczęśliwy, zmotywowany i odporny na wypalenie, muszą nagradzać również drobne rzeczy – i to znacznie częściej. Docenianie działa tylko wtedy, gdy jest regularne.
Nagradzanie i celebracja w sprzedaży powinny być zakorzenione w kulturze firmy i z nią zgodne. Istnieją różne typy konkursów sprzedażowych, zależnie od dojrzałości firmy, wielkości zespołu itp.
Działy sprzedaży z natury są pełne ducha rywalizacji – więc dlaczego nie wprowadzić dodatkowej ekscytacji poprzez konkursy? Dla zespołu sprzedażowego to będzie naturalne. Przy dobrze zbudowanej kulturze zabawy i doceniania, grywalizacja sprawdza się świetnie. Do każdej celebracji można też dodać rytuał sprzedażowy.
Pamiętaj – każda forma uznania musi być autentyczna. Musi naprawdę pokazywać, że zauważasz i doceniasz wysiłek zespołu sprzedażowego. W końcu sprzedaż to fundament każdego biznesu. Bez sprzedaży nie ma firmy – niezależnie od tego, jak świetny jest Twój produkt.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, kiedy i jak świętować sukcesy sprzedażowe, by utrzymać motywację swojego wysokoefektywnego zespołu sprzedaży.
Powody do świętowania mogą wynikać z codziennej pracy – z podstawowych obowiązków każdego przedstawiciela handlowego. Choć w pełni zgadzamy się, że osiąganie celów ekscytuje ludzi, to jednak traktują je często jako część pensji – wykorzystują na opłaty i szybko o nich zapominają. To właśnie dodatkowe elementy, nagrody i wyróżnienia podnoszą poziom zaangażowania.
Unikaj konkursów, które trwają zbyt długo – idealna długość to tydzień lub dwa, ponieważ z czasem ekscytacja słabnie.
Wybierając nagrodę, musisz wziąć pod uwagę kulturę swojej firmy, zespół sprzedaży oraz indywidualne potrzeby jego członków.
Nie każdy pragnie tego samego. Ogólnie rzecz biorąc, doświadczenia zapadają w pamięć na dłużej niż pieniądze. Pochwal przedstawiciela handlowego na forum zespołu – i spraw, by reszta również dołączyła do uznania.
Podsumowanie
Kiedy Twój zespół sprzedaży wygrywa – Ty również wygrywasz. Nie tylko w trudnych czasach ludzie potrzebują radości i pozytywnej motywacji, dlatego świętuj tak często, jak to możliwe. Gdy zespół widzi sukcesy innych i ich nagrody, tworzy się kultura zaangażowania i pracowitości.
Łącz konkursy indywidualne i zespołowe, by wspierać ducha zespołu. Rywalizacja grupowa buduje poczucie wspólnoty – a zwycięska drużyna przekonuje się, że współpraca się opłaca i jeszcze bardziej się zbliży przy wspólnej kolacji czy drinku.
Trzymaj się naszych wskazówek i naucz się, jak skutecznie motywować zespół sprzedaży.
W końcu najbardziej zmotywowani są ci, którzy chcą zostać w Twojej firmie najdłużej.