Jan Korpas
1.04.2025
Sprzedaż
Loading...
Analiza ABC opiera się na zasadzie Pareto, zwanej także regułą 80/20, opracowaną przez włoskiego ekonomistę Vilfredo Pareto. Zasada ta mówi, że 80% efektów wynika z 20% przyczyn. Przekładając to na biznesowe realia, można powiedzieć, że jeśli 80% zysków pochodzi z zaledwie 20% Twoich klientów, warto poświęcić im szczególną uwagę.
Metoda ABC idzie o kilka kroków dalej niż sama zasada Pareto. Dzieli ona klientów na trzy kategorie (A, B oraz C) w zależności od tego, ile przychodów generują.
Najprościej jest wykonać analizę ABC, korzystając z narzędzi analitycznych dostępnych w systemach ERP lub w CRM.
To w nich rejestrujesz dane dotyczące swojej działalności, które następnie stanowią bazę do obliczeń w analizie ABC. Pokażemy to na przykładzie Raynet CRM.
W Raynet znajdziesz sekcję z analizami, gdzie możesz przejrzeć wyniki sprzedażowe z różnych perspektyw. Możesz sprawdzić m.in. efektywność handlowców, dynamikę zysku czy właśnie analizę ABC.
Po wybraniu analizy ABC system automatycznie ją przeprowadzi i natychmiast pokaże Ci wyniki – w formie wykresu lub tabeli. Jedyne wymaganie, to bieżące rejestrowanie klientów oraz zamówień w CRM.
Każda kolumna w wykresie odpowiada jednemu klientowi, a kolory kolumn (zielony, pomarańczowy, szary) prezentują kategorie A, B oraz C. Zielone kolumny pokazują klientów o największym udziale w obrocie, pomarańczowe – o mniejszym.
Po najechaniu kursorem na daną kolumnę zobaczysz szczegółowe informacje o kliencie, np.:
Te same informacje znajdziesz poniżej w tabelarycznym zestawieniu analizy ABC.
W RAYNET dostępne są także filtry zaawansowane, dzięki którym możesz dostosować wyniki analizy do swoich potrzeb, np.:
Jeśli nie masz CRM-a ani innego narzędzia analitycznego, możesz przeprowadzić analizę ABC w arkuszu Excel. Musisz jednak samodzielnie obliczać procenty obrotu i przyporządkowywać każdego klienta do odpowiedniej grupy.
Jeśli chcesz pracować z danymi sprzedażowymi mądrze i efektywnie, lepiej wypróbuj CRM w praktyce. Przekonaj się, czy automatyczna analiza danych oszczędzi czas Tobie i Twoim handlowcom. Przy okazji możesz skorzystać z innych przydatnych funkcji, takich jak czytelna baza klientów, lejek sprzedaży do śledzenia statusu zamówień czy aplikacja mobilna w terenie.
Gdy masz już przed sobą wyniki analizy ABC, możesz je wykorzystać na kilka sposobów:
Jan zajmuje się sprzedażą i marketingiem od 2007 roku, zdobywając doświadczenie w branży e-commerce i prowadząc własną firmę. Obecnie jest odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych użytkowników Raynet.
Miesięczna dawka wiedzy sprzedażowej, trików i sprawdzonych praktyk CRM. Zapisz się już teraz!